Romjulen er tiden for familieselskap, god mat og avslapping, og det er godt å komme i gang med trening i dag dersom du har tatt deg pause.. Her kommer tre treningsøkter du kan gjøre hjemme i din egen stue med minimalt av utstyr og som i tillegg tar kort tid.

 

Økt 1: 

Du trenger: Hoppetau, manual/kettlebell/noe tungt, matte.

Dette er en styrkesirkel hvor du jobber i intervaller. Du skal jobbe med tre enkle øvelser og kjøre hver runde tre ganger. Økten ser slik ut:
A1) Hoppetau
A2) Thrusters
A3) Push ups

x 3

Jobb i 40 sekunder og ta pause i 20 sekunder. Du velger selv om du gjør hver øvelse tre ganger før du går videre til neste øvelse eller om du gjør en og en øvelse etter hverandre. Gjennomfører sirkelen tre ganger. Totalt varer økten i 9 min. Om du ønsker å gjøre økten litt lenger tar du en 2 minutters pustepause før du kjører samme intervaller men bytter ut øvelsene med disse.

B1) Burpees
B2) Russisk vri/twist
B3) Mountain climber

X 3 

Totalt vil økten da vare i 20 min. 

 

Økt 2:

Du trenger: minibands, cat slides/ullsokker/kjøkkenkluter.

En kjapp fullkroppsøkt med utstyr du har fått i tidligere boostboxer. 

  1. Knebøy m/minibands 
  2. Utfall bakover m/catslides (vekslende ben) 
  3. Liggende leg curl m/catslides
  4. Glute bridge m/minibands
  5. Push ups m/catslides
  6. Dips (på stol, benk eller sofa)
  7. Liggende benløft

Gjør 10 repetisjoner og 3 serier av hver øvelse. Du velger selv om du vil gjøre deg ferdig med hver øvelse før du går videre til neste eller om du vil kjøre økten som en stykesirkel.

 

 

Økt 3: 

Finn frem kortstokken og ta med familien på en god gammeldags kortstokkøkt! Hver farge på kortstokken symboliserer en øvelse og tallet på kortet tilsier hvor mange repetisjoner du skal gjøre av øvelsen. Legg kortene i en haug og bytt på hvem som trekker kort. Nummer én løper bort, trekker et kort og roper ut hva som stor på kortet. Når alle har gjennomført øvelsen er det nestemann sin tur til å trekke osv. Du kan velge hvilke øvelser du vil. Et eksempel er:
= burpees
= knebøy
♣ = push ups
♠ = sit ups.

Du kan velge å la alle bildekort tilsvare 10 repetisjoner. Gjennomfør hele kortstokkbunken eller sett på en timer som bestemmer hvor lenge økten skal vare.

Dette er enkle øvelser de fleste kjenner til, men er du usikker på teknikken anbefaler jeg et raskt google søk. Håper du nyter romjulen – treningsfri eller ikke!

 

Skrevt av Tonje Meinstad Aaserud.
Personlig trener og kostholdsveileder.
Instagram: @pt_tonjemeinstad