Musli er så godt! Korn, nøtter, frukt blir tilsammen en sunn og mettende miks. De vi kjøper i butikken er vel og bra, men enkelte kan inneholde mye sukker. Vil du unngå unødvendige tilsetningsstoffer kan du fint lage din egen. Det går raskere enn du tror.

 

Du trenger: 

  • Et eller flere kornslag. I denne oppskriften brukte vi havregryn, rug og quinoa.
  • Nøtter. Her ble det brukt valnøtter og mandler.
  • Tørket frukt. Gjerne økologisk. Vi har brukt rosiner og aprikoser.
  • Kokosflak
  • En form for søtning. Vi brukte Funksjonell mat sin fibersirup gold. Du kan fint bruke honning om du ønsker det.

Slik gjør du:

  1. Bland korn og nøtter på et pakepapirkledd stekebrett.
  2. Stek på 160-180 grader (det varierer fra ovn til ovn) i 20-30 minutter.
  3. Når du tar den ut kan du blande oppskjært tørket frukt og kokosflakene i.
  4. Når det har fått kjølt seg litt ned kan du ha over sirupen eller honningen og røre lett. Vi brukte også litt himalayasalt i for å få frem en ørliten saltsmak. Supergodt! 🙂

Tips til andre ting du kan bruke i oppskriften:

  • Gojibær
  • Mørk sjokolade (blaneds inn når den er helt avkjølt)
  • Frysetørket bær
  • Bananchips
  • Crispie soyabiter

Har du andre tips? Del det med oss på Instagram med taggen #boostboxno!