Høsten står for dør og kulden og mørket kommer snikende. Jeg er nok ikke alene om å føle at dørstokkmila blir hakket lengre i vinterhalvåret. Selvom det kan friste å gjemme seg under ett pledd i høstmørket føles det ekstra godt å innta sofaen etter en god treningsøkt. Her kommer fem tips som får deg på trening når motivasjonen svikter:

 

  1. Skriv en «hvorfor» liste.

Er du demotivert er det ikke alltid lett å fokusere på helsefordelene ved fysisk aktivitet eller treningsmålene du har satt deg. Lag en liste over hvorfor trening er viktig for deg og ta den frem de dagene motivasjonen svikter.

 

2. Pakk treningsbagen kvelden før.

Når treningsbagen allerede er pakket og klar kan du like greit ta den med deg på skole eller jobb og svippe innom gymmet på vei hjem.

 

3. Lag en avtale. 

Det er mye mindre sjanse for at du dropper økta når du har en avtale med noen.
Lag en avtale med en venninne, kamerat eller ett familiemedlem om å møtes for en treningsøkt. 

 

4. Tenk på følelsen etterpå.

Man angrer aldri på en økt, eller hva? Minn deg selv på hvor godt det føles å ha gjennomført en treningsøkt og kom deg ut for å jakte på go’følelsen!

 

5. Belønn deg selv!

Unn deg selv noe godt etter du har gjennomført treningsøkta. Kanskje et ekstra godt måltid, litt egenpleie eller en filmkveld med ei venninne. Treningen blir lettere å gjennomføre når har noe godt i vente. 

 

Skrevet av Tonje Meinstad Aaserud,
Personlig trener og kostholdsveileder.
Instagram @pt_tonjemeinstad