Løping og jogging er en treningsform som svært mange driver med. Det er sunt for kropp og hode på mange måter, og en av fordelene er nettopp hvor enkelt det er å få gjort det – det handler “bare” om å komme seg ut døren. Man kan løpe hvor som helst! Likevel er det mange som ikke helt vet hvordan de skal komme i gang, eller hvordan de skal bli glad i løping. Mange kan kjenne seg igjen i at det virker altfor slitsomt eller kjedelig. Her skal vi, og et par av våre ambassadører, komme med noen gode tips til hvordan DU kan sette i gang med jogging – og hva som skal til for å opprettholde løpetreningen!


Ikke start for hardt

Det er viktig for alle å ikke starte for hardt med hverken fart eller distanse. Dersom du ikke er vant til løping, kan det lønne seg å starte rolig, og dermed trappe opp etter hvert. Et forslag kan være å begynne med powerwalks eller rolig jogging. Her må du kjenne litt etter, hva din form tilsier. Det er lett å bli gira når man først starter, men forsøk så godt du kan å holde igjen, slik at progresjonen din går over tid. Det er også lett å bli raskt skuffet, dersom man går ut døren for å løpe, og går på en “smell” ved å slite seg helt ut.

Det er ikke sikkert du kjenner på den berømte løpegleden etter 2-3 løpeturer. Vær tålmodig – og ikke minst snill, med deg selv. Om du må gå mye i løpet av turen, så er det helt ok. Det er også helt ok at du stopper opp, eller løper i nedoverbakker og løper i oppoverbakker. Det er helt opp til deg – er ikke det herlig?

Husk på alle fordelene

Ved å starte med en ny treningsform, som for eksempel løping, vil du kjenne på en god mestringsfølese! Spesielt dersom du starter med 1-2 joggeturer i uken, hvor du kan ta tiden eller se hvor langt du jogger. Sammenligner du dette med ukene fremover, vil du raskt se at du har blitt bedre!

Å løpe vil bidra til at du får en økt kondisjon, men det vil også bidra til forbedret helse – på mange måter! Løping bidrar til et sterkere skjelett og muskler. En moderat treningsmengde med løping kan styrke immunforsvaret ditt, og for mange løpere vil også insunlinnivået i kroppen stabilisere seg i større grad. Det er også viktig å huske på det psykiske aspektet, og at det er svært nyttig for alle mennesker med både frisk luft og mestringsfølelse – samt et sunnere hjerte!

 

Flere tips til å ha det gøy på løpetur

Lag deg en god spilleliste med alle dine favorittsanger! Denne listen vil booste deg hele veien, og du kan prøve deg på å løpe litt i takt med sangene. Det kan også lønne seg å variere litt hvor du løper, slik at du ikke går lei av omgivelsene.
Et annet godt tips er å avtale løpeturer med en venn eller et familiemedlem. Kanskje er løpingen et prosjekt dere kan starte på sammen? På denne måten er det også enklere å holde intensiteten moderat underveis, ved at man for eksempel prater sammen samtidig som man jogger.

Du trenger ikke mye utstyr for å komme deg ut på tur! Derimot er det superviktig å legge igjen sammenligningen hjemme. Tankene om hvor mange andre som kanskje løper raskere, og tankene om at du ikke løper like langt som de. Det spiller ingen rolle – og det vil ikke gi løpeturen din noe positivt. Fokuser på hva du skal gjøre, hva du ønsker å få til, og hva som skal til for at du skal få en best mulig opplevelse av løpeturen. Det kan lønne seg å bruke litt tid på å tenke på dette!

 

 

Her kommer litt av løpehistorien til to BoostBox Ambassadører!

METTE:

Jeg startet å løpe for 2 år siden og nå har løping blitt en veldig viktig del av mitt liv! Jeg løper både intervaller og turer, men jeg har virkelig blitt glad i lengre distanser både i terrenget og på asfalten. Det er virkelig noe helt spesielt å løpe lange distanser, kroppen vår klarer så utrolig mye. Men man må alltid starte forsiktig å løpe og ikke kaste seg ut på en løpetur på 15 km om man ikke er vant til å løpe! Start i det små. Sett deg et mål om 5 eller 10 km å jobb mot det! Man kan heller aldri løpe for sakte i starten. Prøv å ikke «jag» etter farten men heller nyt turen å løp med «smile puls». Da vil du oppdage virkelig løpeglede.

Lange turer er en stor påkjenning for både muskler og ledd, og kroppen må få en mulighet til å bygge sterke ledd og sener, ellers blir man fort skadet og det kan da ta mange måneder før man er klar igjen. Husk også å la kroppen hvile godt mellom hver løpetur! Det er ikke alltid man føler seg sliten , men føttene trenger hvile!

Så en siste ting!
Husk å kos deg med løpingen og ikke vær for streng mot deg selv når det kommer til fart og kilometer. Dette kommer av seg selv etter hvert! Det viktigste er å ha det gøy på turen!

 

 

VERONICA:

Det tok meg mange år- jeg var faktisk voksen- før jeg lærte meg å like løping! Nå handler løping om SÅ mye mer enn bare løping, som med trening: Det er mitt «fristed». Jeg får koblet av, klarnet hodet for bry og sortert en masse tanker. Så…løping er like mye mentalt som fysisk, for meg.

Jeg er ikke en typisk «god løper», men i terreng og fjell så kjører jeg godt på! Jeg løper mest i terreng, da asfalt løping absolutt ikke er min favoritt (heller ikke heldig for helsa mi, da det er for hardt mot kroppen).

Intervaller er jeg også veldig glad i! Da går tiden fort, og jeg føler at kroppen jobber godt på! Under lengre distanser (gjerne i fjell) kan jeg heller fokusere på å nyte, koble av. Ikke tenke tid, prestasjon og push. Jeg anbefaler alle å prøve flere typer løping… det kan være en kode å knekke med det + variasjon er gull!

Når jeg oppdaget Ocr-løp(Terreng hinderløp) DA var jeg solgt 🤩 Jeg fant virkelig «min ting» innen løping!

Å kombinere løp og styrke, klatring/bæring , forskjellige hindre av ulike slag DET gjør noe med meg- igjen fysisk og mentalt-.I tillegg under løp tikker konkurranse instinktet inn for fult og gir det hele en ekstra spenning! Jeg vet om mange som «aldri løper» men pga ocr-løp har det endret seg.

Før handlet løpingen mer om prestasjoner for meg og kampen mot mila/ klokka på en «kjedelig asfalt strekning» eller mølle. Men plutselig kom jeg meg i terreng,fjellet, uten tid og press. Opp i høyden, luftig, til en utsikt. Å kroppen kunne rulle mil etter mil uten den «kampen» som på mølla. Jeg elsker utsikter og kroppen «flydde» plutselig av seg selv. Det ble mer som nyt i fantastiske omgivelser -naturen- noe jeg ikke kan sammenlignes med noe annet.

Løping er en av de mest energikrevende treningsformene, men veldig mange som skal begynne å løpe blir for ivrige i starten. God kondisjon senker blodtrykket, og reduserer sjansen for blodpropp og hjertestans. Men som med alt annet «alt med måte» For mye, for ofte, for fort, fører  ofte til overbelastningsskade (og om man har ekstra vekt/ overvektig øker risikoen for belastningsskade i oppstartsfasen.)

Det er litt å tenke på, det som er best og rett for noen er kanskje ikke det for andre. Løpeteknikk spiller inn og evnt vondter /skader osv. Terreng er et bra og mildt underlag for kroppen, med gode sko er det en fin start for tilvenning og opptrening. Så kjenne på kroppen at alt kjennes greit ut, øke forsiktig etterhvert som man har bygget ett solid grunnlag å jobbe videre på. Husk igjen, at variasjon er viktig. Det er kjedelig og leit å måtte «slutte» pga skader når man endelig er kommet godt i gang. Så litt og litt, tenk heller tid fremfor distanse : forward is forward uansett.

Sett på favoritt musikken eller lytt til naturens egens melodi!

Masse lykke til 🥰