Forskning har fastslått at ingefær er en av de mest betennelsesdempende råvarene som finnes. Det vil si at ingefær er super til å bekjempe betennelsestilstander i kroppen. Det er ingefærens skyhøye innhold av plantestoffene gingeroler som virker effektivt mot betennelse.

Ingefær gir immunforsvaret styrke til å ta hånd om de virusene som angriper kroppen, for eksempel forkjølelsesvirus. Du må imidlertid opp på fem gram daglig for å få effekten, og det dobbelte hvis du inntar ingefær i shots. Trener du hardt og ofte har ømme muskler, bør du begynne å spise ingefær. Studier viser nemlig at ingefær kan lindre ømhet etter trening. Igjen er det gingerolene som får æren for at de demper den betennelsen som kan oppstå i kroppen etter en hard treningsøkt.

 

Ingredienser:

2 sitroner

2-300 gram ingefær

1-1.5 L vann

 

Slik gjør du:

1: Rens eller skrell ingefæren og skjær den i små biter.

2: Skyll sitronen og skjær den i skiver.

3: La alle ingrediensene til ingefærshoten småkoke i 45 minutter.

4: La den trekke og avkjøles litt i kjelen.

5: Sil deretter væsken og sett ingefærdrikken kjølig.