For mange er julen fylt med juleselskaper og familietid. Det kan være vanskelig å finne tid til trening innimellom all julekosen med familie og venner. Det er absolutt ikke er nødvendig å trene som normalt i julen men det føles alltid godt å røre litt på kroppen. Du behøver ikke la treningen gå på bekostning av familietiden – ta heller med deg familien på trening! Her kommer noen tips til aktiviteter som passer for alle og som kan gjøre familietiden aktiv, morsom og sosial.

  1. Skitur!
    Er det skiføre der du bor er det bare å snøre på seg skiene og ta med deg familien ut i løypa. Pakk sekken med god niste og stopp underveis slik at alle henger med.
  2. Bootcamp
    Lag en treningsøkt som hele familien kan gjennomføre. Skriv ned noen øvelser som kan tilpasses alle nivåer og bestem hvor mange runder dere skal kjøre eller hvor lang tid økten skal ta. Her har du ett eksempel:Øvelse 1: Knebøy (vanlig, hoppende eller med strikk)
    Øvelse 2: Utfall (fremover, bakover, bulgarsk)
    Øvelse 3: Push ups (vanlig, mot benk eller med eleverte ben)
    Øvelse 4: Mountain climber
    Øvelse 5: BeinhevAlternativ 1: Gjennomføre økten som en sirkel hvor dere jobber i 40 sekunder og hviler i 20 mens dere går videre til neste øvelse. Gjennomfør sirkelen 5-6 ganger.
     
    Alternativ 2: Kjør økten som en AMRAP (as many sounds as possible). Bestem dere for hvor lang tid dere ønsker å bruke (f.eks. 30 min) og sett på en stoppeklokke. Gjennomfør 10 repetisjoner av hver øvelse og se hvor mange runder du rekker. Premien til den som gjennomfører flest runder kan for eksempel være en marsipangris. 
  1. Kortstokkøkt
    Dette er en morsom klassiker! Finn frem en kortstokk og gi hver farge en bestemt øvelse. Tallet på kortet er antall repetisjoner som skal gjennomføres. Legg kortene med tallsiden ned på gulvet, stell dere et stykke unna og la hvert familiemedlem løpe frem, snu et kort og rope ut hva som står på kortet. Når personen har kommet seg tilbake til plassen sin gjennomfører alle sammen øvelsen og antall repetisjoner som stod på kortet. Gjenta til kortstokken er tom eller familien er klar for julelunsj.Eksempel:
    Hjerter = knebøy
    Kløver = burpees
    Spar = push ups
    Ruter = sit ups
  2. Lek i snøen!
    Har du småsøsken, søskenbarn eller andre barn i familien? Kle deg godt å ta de med ut i snøen. Ta en tur i akebakken, bygg en snømann eller start en snøballkrig. Det er ufattelig slitsomt å base rundt i snøen og veldig deilig å finne frem den barnslige siden innimellom.

Husk at trening ikke bare er tunge knebøy og intervaller på mølla – all aktivitet teller!

Håper du får tidenes fineste jul med de du er aller mest glad i.

Skrevet av Tonje Meinstad Aaserud.
Personlig trener og kostholdsveileder.
Instagram @pt_tonjemeinstad