Hvor kult er det ikke å få en helt ny treningsdagbok i denne månedens boostbox «transformation»?! Nå har du mulighet til å starte høsten med blanke ark, sette deg nye mål og virkelig legge inn støtet på treningsfronten. I denne artikkel kan du lese om hvorfor du bør loggføre treningen din og tips til hvordan du kan bruke den nye treningsdagboken.

Hvorfor bør du loggeføre treningen din?

Du får oversikt!

Ved å skrive ned alle øktene dine, hva du gjør og hvordan du opplevde treningsøkten får du full oversikt over trening og progresjon. Hvis fremgangen uteblir kan du se tilbake på tidligere økter og evaluere: har du øket belastningen jevnt? Har du trent mindre enn vanlig? Kanskje du har trent litt mye slik at du ikke rekker å restituere mellom øktene?

Treningen blir målbar

Det er alltid lurt å ha et mål med treningen din. Det kan være at du vil løfte tyngre, løpe raskere eller generelt bli sprekere. Ved å loggføre treningen kan du følge med på at treningen din tar deg mot målet.

Motivasjon

Treningsmotivasjonen kommer og går. Noen perioder er man supermotivert til trening mens andre perioder føles dørstokkmila evig lang. Når du sliter med å komme deg på trening kan det gi et skikkelig motivasjonsboost å se tilbake på hvor du startet og hvor langt du har kommet. 

 

Hva bør treningsdagboken inneholde?

Hvor detaljert du ønsker å loggeføre treningen din er helt opp til deg. Noen ønsker å skrive ned matinntak før økten, søvn, humør og hvor i syklusen du er (husk at den kan påvirke treningen, jenter!). Andre vil gjøre det veldig enkelt ved å kun noterer øvelser, belastning, repetisjoner og sett. Det viktigste er at du gjør noe som fungerer for deg slik at du fortsetter å loggføre treningen.

Under kommer noen punkter jeg mener treningsdagboken din minst bør inneholde:

  • Dato
  • Øvelser
  • Antall repetisjoner og sett
  • Eventuelle faktorer som påvirket treningen din. Det kan være negative faktorer som lite søvn, dårlig matinntak, sykdom eller skade. Eller positive faktorer som god restitusjon, masse energi og overskudd osv. 

 

Det finnes ingen fasit – gjør treningsdagboken din egen! 

 

Skrevet av Tonje Meinstad Aaserud,
Personlig trener og kostholdsveileder.
Instagram @pt_tonjemeinstad