Vi er snart halvveis inn i desember og mange er for alvor i gang med juleforberedelsene. Her kommer noen tips til hvordan du kan gjøre julebaksten litt sunnere:

 

Bytt ut hvetemelet

Vanlig hvetemel inneholder få nyttige næringsstoffer og kan skape fordøyelsesplager for mange. Ved å bytte ut deler av hvetemelet med andre meltyper som fullkornsmel, mandelmel, kokosmel og havremel vil du øke næringsinnholdet i baksten. Mange av disse meltypene inneholder også mer proteiner og mindre karbohydrater en hvetemel. Vær obs på at de forskjellige meltypene har ulike bakeegenskaper så det kan være lurt prøve seg litt frem. 

Dropp sukkeret!

Det finnes mange gode sukkererstatninger på markedet i dag og ingen vil legge merke til om du har byttet ut sukkeret med Sukrin, kokosblomstsukker eller en annen sunnere alternativ. Bare ved å erstatt deler av sukkeret med noe mer blodsukkervennlig har du gjort kroppen en stor tjeneste. Fibersirupen sukrin gold som kom i AktivAdvent boksen er et supert alternativ til vanlig sirup.Ikke bare smaker den godt, men den er også bra for kroppen. Fibersirupen du fikk i Aktiv Advent, inneholder flere prebiotiske fibre som er godt for magen! Ikke minst er den et godt alternativ til honning og en selvsagt ingrediens i hjemmelagde proteinbarer.

Tørket frukt som dadler og fiken, most banan og andre typer fruktpuré fungerer også bra som naturlig søtning i bakst.

Reduser mengden smør og olje

Om du ønsker å gjøre baksten magrere kan du erstatte olje og smør med gresk yoghurt, kesam, fruktpuré eller lettmargarin. Kesam/gresk yoghurt vil i tillegg til å gjøre baksten saftig også øke proteininnholdet.

Selvom det både er gøy og positivt å bake noen «sunnere slag» i julen er det utrolig viktig å huske på at julen er tiden for å senke skuldrene og kose seg med god mat i godt selskap, uten et snev av dårlig samvittighet. Det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår som teller, men mellom nyttår og jul!

 

Skrevet av Tonje M. Aaserud,
Personlig trener og kostholdsveileder.

Instagram @pt_tonjemeinstad