Vi i BoostBox elsker trening og et sunt kosthold! Regelmessig trening og masse god mat gir oss bedre humør og overskudd. Det er også derfor at vi hver måned sender ut en box til dere med de mest spennende og gode nyhetene innenfor trening og sunn mat. Vi vil booste dere med masse motivasjon!

 

Vi vet at dere som er med i BoostBox, er superflinke til å holde dere i form og spise sunt! Likevel vet vi også at omtrent alle av oss kjenne mangel på motivasjon innimellom. Det kan gå litt opp og ned, for eksempel i forbindelse med ulike årstider eller dersom noe spesielt skjer i livet vårt. Når man kjenner at motivasjonen blir lavere, kan det lønne seg å ha noen gode strategier for hvordan man skal holde på de gode rutinene!

Tips til deg når motivasjonen er litt lavere enn vanlig
    • Planlegg øktene dine – for eksempel uke for uke.
      Da øker sjansen for at du gjennomfører de også
    • Legg litt tid og innsats i planleggingen. Lag en stor oversikt som du kan henge på kjøleskapet og kryss av for alle øktene
    • Handle inn mat hver mandag og sørg for at det blir enklere å holde seg til et sunt kosthold
    • I perioder med litt lavere motivasjon: Senk kravene til deg selv! Kanskje har du vært vant til 5-6 økter i uken? Det er INGEN skam i å senke målet til for eksempel 2-3 i perioder hvor du syns det er litt ekstra vanskelig
    • Tren med kjæresten eller en venn dersom du tror det kan øke sjansene for at du drar på trening og gjennomfører på en effektiv måte
    • Belønn deg selv for de gangene du får til en treningsøkt som satt litt langt inne. Lag deg en god smoothie eller noe annet som smaker godt
    • Tilbring tid ute i dagslys de gangene du kan, og gå mer turer ute i naturen dersom dørstokkmila til treningssenteret blir lang – dette gjør noe med humøret

 

Motivasjon handler mye om tankemønster og rutiner. En god og innkjørt rutine på ting, vil også føre til at du får lyst til å fortsette. Ikke minst vil det være motiverende med fremgang på trening eller andre områder som du er opptatt av! De gangene du ikke har like høy motivasjon, kan det også lønne seg å jobbe litt mentalt med hvorfor man tror motivasjonen er dårligere eller hva som har gjort at situasjonen endret seg.

Noen enkle spørsmål kan være:

  • Har det skjedd noe den siste tiden som kan ha påvirket dette? I så fall hva, og hvordan kan jeg jobbe med
    dette?
  • Lar jeg meg påvirke av vær og vind? I så fall – hvordan kan jeg styre dette litt mer? Kan jeg tilpasse treningsmetoden eller ta i bruk “hjelpemidler” som for eksempel en venn eller å kjøpe utstyr til hjemmetrening?
  • Hva pleier å gi meg ekstra motivasjon? Kan jeg skaffe meg dette nå?
  • Hva er det viktigste for meg nå (f.eks angående ulike mål) – og hvordan kan jeg planlegge best mulig for at jeg skal oppnå det?
  • Hva kan jeg gjøre for at jeg skal ha det bra?
    • (Dette igjen påvirker tankemønstere og motivasjon til ulike ting i livet)

Og husk på at dersom du ikke har noen klare svar på dette, er det også helt normalt at motivasjon kommer og går. Vi vet ikke alltid helt hvorfor, men forhåpentligvis fikk du noen gode tips i dette innlegget!

Del gjerne dine trenings- og matbilder med oss på Instagram: #boostboxno