Lurer du litt på hva Kreatin egentlig er, og hva slags funksjon det kan ha i kroppen? Det skal vi gi deg noen svar på nå! Dette kosttilskuddet kan være nyttig for deg som ønsker å bli sterkere og få litt mer muskler i kroppen. I Styrke BoostBox fikk du Kreatinpulver med smak, slik at du enkelt kan blande det ut med vann og få en god smak – enten til frokosten eller til underveis i treningsøkten!

 

Hva er Kreatin? 

Kreatin er et kjemisk stoff som kroppen selv produserer i små mengder. Små mengder kreatin finnes naturlig i musklene og spiller en sentral rolle i dannelse av muskelenergikilden ATP (adenosine triphosphate) – som er musklenes naturlige kjemiske energikilde. Kreatin fungerer som lager og bærer av energi i alle typer muskelceller, i nerveceller og i erytrocytter. Kreatin i form av ATP har vært benyttet i en årrekke av idrettsutøvere innen kraftsportidretter for å øke styrke og eksplosiv kraft. Kreatin er et naturlig produkt som er trygt å bruke.

Kreatin er laget av de tre aminosyrene Arginin , Glysin og Methione. Leveren vår greier selv å sette sammen disse aminosyrene til kreatin, den andre måten å få kreatin på er ved å innta det som et kosttilskudd eller igjennom kostholdet.

 

Om Kreatin kosttilskudd

Kreatin er et av de kosttilskuddene som har best dokumentert effekt. Det vil si at det eksisterer gode studier som viser at det har en funksjon i kroppen. Dog virker det ikke på alle, men det viser seg at ca. 70% responderer godt på tilskuddet.

Tilskudd av kreatin øker dine naturlige kreatinlagre med inntil 40%, og kan gi deg en forbedret ytelse på trening. Kroppens arbeidende muskler får et sterkt signal om å forbedre seg, og starter prosessen med å gjøre seg sterkere og større. Dessuten kan det forbedre restitusjonen din, hvilket resulterer i at du kan komme deg raskere etter en hard økt.

 

Hvordan ta i bruk Kreatin? 

For best mulig effekt, kan det lønne seg å ta 3-5 g kreatin 3-4 ganger om dagen den første uken du bruker det. På denne måten maksimerer du kreatinlagrene i muskulaturen. Etter denne perioden, kan du gå ned til 3-5 g kreatin èn gang om dagen. Bland det gjerne ut med juice eller noe annet karbohydratholdig, som gjør at kreatinet lagres hurtigere. Dette er ikke noe du må gjøre – Kreatin blander seg også ut i vann, te, kaffe, smoothie eller grøt.

Når du bruker kreatin, vil det lønne seg å drikke litt mer vann enn du pleier. Hardere trening som en effekt av økt kreatininntak vil føre til at kroppen også skiller ut mer bistoffer. Ved å drikke rikelig med vann hjelper du kroppen med å kvitte seg med disse bistoffene. 1 liter vann ekstra pr. dag er anbefalt.

Her får du en kort oppsummering av fordelene:

  • Kan gi økt muskelmasse
  • Kan gjøre deg sterkere
  • Kan bedre hukommelse og konsentrasjon
  • Kan gi deg bedre anearob kapasitet
  • Kan restituere deg raskere mellom øktene
  • Kan gi deg bedre lokal utholdenhet i musklene

 

Stemmer det at man kan gå opp i vekt av Kreatin? 

Dette er et spørsmål som mange – kanskje spesielt jenter – har. Det enkle svaret er “ja”, men det er absolutt ikke tilfellet for alle. Det som derimot er viktig å huske på, er at dersom du går opp i vekt, så er dette kun væskeansamling i kroppen. Ved å ta tilskudd av Kreatin, kan kroppen binde mer vann enn den vanligvis gjør. Det vil si – du går ikke opp i fettmasse, og det er en helt naturlig reaksjon på kosttilskuddet. Det vil også handle om minimale forskjeller, dersom du trener som normalt og holder væskeinntaket på et godt nivå! Det kan likevel være en ulempe for noen, så derfor synes vi det er naturlig å ha med denne informasjonen.

 

Har du smakt på kosttilskuddet enda? Er du klar for å bli sterkere? Tagg oss gjerne i dine treningsbilder- og videoer på Instagram! – BOOSTBOXNO