Det sies at det tar 21 dager å bygge en ny vane. Det tar altså minst 3 uker å innføre en god vane eller endre en uvane. Det er våre vaner og rutiner som avgjør hvordan hverdagen ser ut. Gode vaner danner grunnlag for en god hverdag. Jeg oppfordrer deg til å tenke på hvilke vaner du vil bygge eller hvilke uvaner du ønsker å kvitte deg med for å gjøre 2019 så bra som mulig. Her er noen tips.

 

Prioriter søvn 

De fleste av oss trenger ca. 8 timer søvn for å føle seg opplagt og fungere bra i hverdagen. Søvn er også viktig for restitusjonen og forbrenningen vår.  De færreste av oss får nok søvn i løpet av natten – ofte fordi vi legger oss for sent. Jobb og skole krever at du må stå opp tidlig, så derfor kan det være lurt å lage en vane på å legge deg tidligere. I tillegg kan det være lurt å ikke skille så mye på hverdag og helg, slik at rutinen er lettere å holde i ukedagene. 

Spis næringsrikt

Frukt og grønt inneholder mange viktige vitaminer, mineraler og antioksidanter som er viktig for god helse. Gjør det til en vane å spise frukt og grønt til hver eneste måltid. Minst fem om dagen (gjerne mer) og jo flere forskjellige farger, jo bedre!

Drikk nok vann

Visste du at et væsketap på 1% reduserer prestasjonen din med hele 10%? Å drikke nok vann er viktig for at alle kroppens funksjoner skal fungere optimalt. Ha som mål å drikke minst 2 liter vann om dagen (8 glass). Veldig aktive personer kan ha et større behov. 

Stress ned!

At stress ikke er bra for kroppen har du nok hørt før. Å være litt stresset i ny og ne er absolutt ikke farlig, men langvarig stress vil vi helst unngå. Stress skiller ut hormonet kortisol som har mange fysiologiske effekter. Blant annet reduserer kortisol både immunforsvaret og forbrenningen din. Jobb med stressmestring i hverdagen. Planlegg godt, ikke ta på deg for mye arbeid, prioriter søvn og test ut yoga eller andre ting som får deg til å senke skuldrene. 

Tren regelmessig

Denne kom vel ikke som noe sjokk? Ikke brenn kruttet i begynnelsen av året. Finn heller en treningsmetode du trives med og en rutine som passer din livsstil. Det er viktigere å trene jevnt og trutt hele året enn å gå «all out» i januar og februar, for så å bli utbrent og legge treningen på hylla resten av året. 

 

Ønsker deg et godt og sprekt 2019!

 

Skrevet av BoostBox ambassadør Tonje Meinstad Aaserud.
Personlig trener og kostholdsveileder.
Instagram @pt_tonjemeinstad 

Bestill boostbox her