Føler du deg litt ekstra stiv i kroppen om vinteren? Det er du ikke alene om! Kulde og krevende vinterføre gjør at vi beveger oss mer anspent, noe som ofte fører til stive og ømme muskler. Vi vil derfor gi deg 5 enkle og gode tøyeøvelser du kan gjøre hvor som helst og når som helst med Yogamatta fra BoostBox. Bruk gjerne litt ekstra tid på de øvelsene du trenger mest. Disse øvelsene vil definitivt myke opp en stiv vinterkropp!

 

1.Fremside lår

Stå rett opp og ned, ta tak i ankelen på den ene benet og dra hælen mot baken. Press hoften fremover til det strekker godt på fremsiden. Bytt ben.

Du kan også ligge på gulvet. Bøy det ene benet og len deg bakover til du får en god strekk på fremside lår. 

 

2. Bakside lår og legg

Sitt på rumpen med ett ben utstrakt og det andre benet bøyd. Len deg frem og prøv å grip tak i tærne dine. Når du ikke frem til tærne kan du griper du tak i leggen. Du skal kjenne en god strekk på baksiden. Bytt ben.

 En mer utfordrende variant er å strekke ut begge benene, ta tak i tærne og prøve å legge hodet på knærne. 

 

3. Sete og korsrygg

Sitt på gulvet med rett rygg. Bøy det ene benet over det andre og hold rundt kneet ditt. Trekk kneet inn mot kroppen til du kjenner at det strekker i sete. For ekstra tøying av korsrygg kan du vri hodet og øvre del av ryggen til motsatt side. Bytt ben.

En annen variant er å legge kneet på en benk og lene deg over kneet. Finn den vinkelen du kjenner det strekker mest.

 

4. Bryst og skuldre 

Stå rett opp og ned mot en vegg. Ha 90 grader i skulderleddet og press underarmen mot et hjørne eller en dørkarm mens du lener deg fremover. Bytt side.

Du kan også stå på alle fire og legge albuene på en benk eller en stol. Fold hendene bak nakken og press hodet ned mot gulvet til du kjenner at det strekker i brystet.

 

5. Bakside arm/triceps

Løft armene og plasser de bak hodet. Grip fatt i den ene albuen og trekk den mot hodet til du kjenner at det strekker på baksiden av armen. Bytt arm. 

Alle posisjonene bør holdes i 30-60 sekunder. Husk at tøying skal føles litt ubehagelig men ikke være vondt. Ikke bruk krefter på en stiv muskel men jobb istedenfor med å øke bevegelsesutslaget. 

Ønsker deg en myk og deilig førjulstid!

 

Skrevet av Tonje Meinstad Aaserud.
Personlig trener og kostholdsveileder.
Instagram @pt_tonjemeinstad.