SOFTBOOST boxen vår er sendt ut og den inneholdt et nydelig økologisk peanøttsmør. De siste årene har peanøttsmør fått økt popularitet i Norge og man kan idag finne flere ulike typer på markedet. Alt fra billigere varianter tilsatt sukker og olje til nøttesmør som kun inneholder økologiske peanøtter. Et godt nøttesmør som kun inneholder nøtter (og salt) har flere helsefordeler som vi nå skal ta en titt på:

 

Sunne fettsyrer
Peanøtter inneholder en del fett, men mye av dette er gunstige fettsyrer som er viktig for helsa. De enumettede fettsyrene i peanøtter er spesielt gunstige for hjerte – og karsystemet, kolesterolet og for at kroppens funksjoner skal fungere optimalt.

Energi
På grunn av det høye fettinnholdet er peanøttsmør en god energikilde og 1 ss peanøttsmør inneholder ca. 100 kalorier. Det er viktig å huske på at disse kaloriene inneholder sunne fettsyrer samt proteiner, fiber, vitaminer og mineraler som er viktige for kroppen.

Proteiner
2 ss peanøttsmør inneholder 7 gram protein og kan bidra til at du dekker ditt daglige proteinbehov. Et høyt innhold av proteiner og energi gjør at peanøttsmør er supert å spise i forbindelse med trening!

Vitaminer og mineraler
Peanøtter er en kilde til viktige vitaminer og mineraler som vitamin E, folat, kalsium, magnesium, sink, kopper, fosfor, Tiamin og niacin.

Fiber
Peanøttsmør har et høyt innhold av kostfiber som er gunstig for fordøyelsen.

Bruksområder:
Peanøttsmør er veldig allsidig og kun fantasien setter grenser for hva det kan brukes til.

  • Bytt ut smøret på brødskiven med peanøttsmør og topp med banan, bær, syltetøy, kakaonibs etc. 
  • Bruk som dipp til frukt og grønt. Banan, eple, pære og stangselleri passer ypperlig med peanøttsmør!
  • Bruk i baking og matlaging. Peanøttsmør passer til både salt og søtt. Se etter oppskrifter på bloggen! 

 

 

Skrevet av Tonje Meinstad Aaserud,
Personlig trener og kostholdsveileder.
Instagram @pt_tonjemeinstad