Kikerter er rike på mange ulike næringsstoffer, som for eksempel magnesium, fosfor og jern.
Kikerter hjelper deg med å holde et jevnt kolestrol og blodsukker, og er med på å forebygge diabetes.
Ikke minst er belgfrukten gunstig for tarmfloraen, da den inneholder mye fiber.
Du har kanskje brukt den til å lage hummus eller falafler? Det er de i alle fall supre til, men de er også utrolig gode som snacks!
Det eneste du trenger å gjøre er å steke de i ovnen, og passe på at de ikke blir brent… 😉

 

Du trenger: 

  • 1 boks kikerter (økologiske)
  • Litt olje eller stekespray
  • Salt og pepper
  • Ønsket krydder

Slik gjør du: 

  1. Skyll kikertene godt og la vannet renne godt av
  2. Legg kikertene ut på tørkepapir og la de tørke godt
  3. Legg så over på et bakebrett og ha over litt olje, salt og pepper
  4. Krydre med mer krydder av eget valg – her er noen forslag: Cayennepepper, paprikapulver, hvitløkspulver, spisskummen, kanel, gurkemeie
  5. Stekes midt i ovnen på 200 grader i 20-25 minutter

Tips!

  • Snacksen er god for seg selv, men også som topping på smoothie, salat, i wraps eller med en god dressing/dipp!