Stive og ømme muskler er noe de fleste opplever. De vanligste årsakene til dette er stress og spenninger, men det kan også komme av fysiske anstrengelser, overbelastning/skader og dårlig mobilitet. De færreste av oss har verken tid eller råd til å dra til massør hver gang musklene krangler. Derfor er en triggerpunktball gull verdt!

5 gode grunner til hvorfor du bør bruke triggerpunktball: 

1. Økt mobilitet

Ved å bruke triggerpunktball, kan du øke bevegelsesutslaget i leddene. God mobilitet er alfa omega for god teknikk ved styrketrening, og er dessuten skadeforebyggende.

2. Oppvarming

Triggerpunktball kan brukes som en del av oppvarmingen før trening. Massasjen øker blodsirkulasjon og mobiliteten, og dermed kan muskulaturen føles mer smidig og «klar» for trening. I tillegg vil bare det å bevege kroppen frem og tilbake over rulla krever krefter og kan gjøre kroppen god og varm.

3. Løsne opp spenninger 

Presset du påfører muskulaturen ved hjelp av triggerpunktballen, kan løse opp bindevevet og gi følelsen av at spent muskulatur slapper mer av. 

4. Smertelindring

Mange opplever at å massere smertefulle områder kan reduserer smerte.

5. Restitusjon

Vi har vel alle følt oss stive og støle etter en god treningsøkt, eller en lang dag på beina. Bruk triggerpunktballen til å føle deg mer bevegelig, mindre spent og mer avslappet.

 

 

Skrevet av Tonje Meinstad Aaserud.
Personlig trener og kostholdsveileder.
Instagram @pt_tonjemeinstad