Å komme i gang med trening etter sommerferien kan være tøft for mange. Hverdagen kommer brått på med både jobb, skole og trening. Her får du 3 gode tips for å få kroppen ut av feriemodus og treningsrutiner på plass igjen. 

 

  1. Juster ned forventningene.

Har du trent mindre og/eller annerledes i sommer kan du ikke forvente å begynne der du slapp før ferien. Formen din har ikke nødvendigvis blitt dårligere, kroppen din er bare ikke vant til den type trening lenger. De første øktene etter ferien er ofte litt seige. Start rolig og øk treningsvolumet gradvis så er du raskt tilbake der du slapp før ferien.

  1. Sett deg mål.

Det er mye morsommere å trene mot et mål! Kanskje du vil lære deg noe nytt, løfte tyngre eller sette ny personlig rekord på 5 km denne høsten? Velg ett mål som motiverer deg og gjør at du kommer deg på trening de dagene dørstokkmila er lang.

  1. Lag en plan.

Planlegg treningshøsten din! Med en plan over hvor mange økter, hva slags type trening og hvilke dager du skal trene blir det vanskeligere å droppe treningen. Skriv gjerne ned akkurat hva du skal gjøre så får du en effektiv treningsøkt. En plan er ett godt utgangspunkt, men juster alltid etter dagsform og eventuelt andre situasjoner som kan oppstå.

Syntes du det er vanskelig å komme i gang på egenhånd kan det være lurt å ta kontakt med en personlig trener eller treningsveileder. Da får du hjelpe til å sette deg treningsmål og lage en plan som er tilpasset deg og din hverdag.

Ønsker deg en sprek treningshøst!

 

 

Skrevet av Tonje M. Aaserud.
Personlig trener og kostholdsveileder.
Instagram @pt_tonjemeinstad